Skateparken Obstakels
In skateparken vind je veel verschillende obstakels. Op deze pagina worden deze beschreven en wordt er uitleg gegeven.
Bank
Een bank (op Engelse wijze uitgesproken) is een schuin vlak waar je op en af kunt rijden. Meestal gebruik je een bank om snelheid mee te maken, of land je erop nadat je over een funbox heen gesprongen bent.
Coping
Alle quarterpipes en halfpipes hebben aan de bovenkant van de baan een ijzeren buis die boven de baan uitsteekt. Deze buis wordt de coping genoemd, en wordt gebruikt om op te grinden en stallen.
Curb
Letterlijk vertaald betekend curb stoeprand. Curbs zijn niet alleen stoepranden, maar ook randen van bijvoorbeeld blokken marmer of metaal die je overal op straat kan tegenkomen. Op curbs kan je chill grinden. Omdat curbs niet altijd even glad zijn, gebruiken bijna alle skaters wax om te zorgen dat je sneller glijdt over de ruwe curbs.
Extension
Een extension is een verhoging die boven op de quarterpipe staat, waardoor deze hoger wordt. Vaak staat een extension iets naar achter, zodat erop grinden net wat lastiger is dan op de coping
Flatrail
Een flatrail is een rail die niet naar beneden loopt, maar recht loopt. In skateparken zijn flatrails meestal laag zodat je makkelijk kunt oefenen.
Funbox
Funbox is de verzamelnaam voor een aantal verschillende opstakels die bestaan uit een platform met schansen aan meerdere kanten. Tenminste 1 kant van de funbox bestaat uit een bank. Een funbox zonder banks heet een vulcano.
Pyramid
Een pyramid is een box met aan minimaal drie kanten een bank.
Drive
Een drive is een funbox met twee banks die tegenover elkaar geplaatst zijn, zodat je er veel snelheid op kunt maken.
Launchbox
Een launchbox is een box met aan de ene kant een quarterpipe en aan de andere kant een bank. Vanuit de quarterpipe air je over het plateau heen naar de bank.
Halfpipe
Een halfpipe is in principe een halve cirkel, maar in de praktijk zit er vaak een vlak tussenstuk tussen de twee schuine kanten. Halfpipes is de verzamelnaam voor twee verschillende obstakels, de miniramp en de vert. Het verschil tussen deze twee zit hem in de hoogte en de steilheid. Op alle halfpipes zit een coping, dat een een rail die langs de bovenrand van de halfpipe loopt. Door deze coping kun je makkelijker grinden in de halfpipe.
Pool
De oorsprong van de halfpipe komt vanuit het pool skaten. Lege zwembaden in Amerika werden hiervoor het eerst gebruikt. Een pool is een quarterpipe die doorloopt, waardoor er een gesloten geheel is. Vaak zijn er binnen de pool hoogteverschillen waardoor je op de coping omhoog of omlaag kunt grinden.
Vert
Een vert is een halfpipe waarin een verticaal stuk zit aan de bovenkant. Vaak zijn deze ook gelijk een stuk hoger dan andere halfpipes, de meeste mensen vinden een halfpipe pas echt een vert als hij hoger dan 3 meter is.
Miniramp
De miniramp is de kleinste vorm van de halfpipe, deze kun je ook vinden in de meeste skateparken. Vaak hebben miniramps ook een grotere ruimte tussen de ene en de andere kant.
Ledge
Niet alle curbs zijn recht, sommige lopen naar beneden af, langs een trap bijvoorbeeld. Als een curb schuin afloopt noemen we dat geen curb meer maar een ledge. Ook voor ledges geld dat ze vaak erg ruw zijn, daarom is wax altijd fijn om mee te hebben.
Rail
Een van de vetste dingen die je op skates kunt doen, is het grinden over een handrail. Dit is een metalen of plastic buis waar je heerlijk grinds op kan locken. Vaak worden trapleuningen hier voor gebruikt, maar veel mensen hebben ook in hun tuin een eigen rail staan van bijvoorbeeld een steigerbuis.
Flatbar
Een flatbar is vierkante rail, deze kom je ook vaak tegen als leuningen bij trappen. Een flatbar lockt minder lekker.
Spine
Twee quarterpipes die met de achterkant tegenelkaar aan staan en samen hun coping delen noemen we een spine.
Vulcano
Een vulcano is een spine waarbij er wat ruimte zit tussen de twee quarters. Op deze manier lijkt het obstakel op een vulkaan.
Wembley Gap
Als er aan de bovenkant van een bank een stukje is gehaald noemen we het een wembley gap.
Wallride
Een wallride is een muur of heel steile bank waartegen aan je kunt springen. Soms staan er aparte wallrides in skateparken, maar vaak wordt ook gewoon de muur achter een ander obstakel gebruikt zoals het hek van een halfpipe.
Quarterpipe
De quarterpipe is een van de basisobstakels van de meeste skateparken. Bijna elke quarterpipe heeft een coping. Ze worden gebruikt om over te grinden, te airen en om snelheid te maken.